Wednesday, July 20

Sebesar-besar usaha



Bismillah
Assalamualaikum

Lithuania adalan sebuah negara di eropah yang bersempadan dengan Poland dan Belarus. Negara kecil ini amat terkenal dengan percutian kesihatannya yang mempunyai sejarah selama 200 tahun. Akan tetapi pada 1995 negara kecil ini telah membuat satu kejutan yang dirakamkan oleh sejarah. Ironinya, pusat tumpuan kesihatan ini telah mencatatkan 45.6 kes bunuh diri per 100,000 orang. Tertinggi di abad ini.

Manusia adalah makhluk ikhtiar, segala-galanya memerlukan ikhtiar. Seorang ayah yang tidak berikhtiar mencari rezeki tidak akan dapat memberi sesuap nasi kepada anak isterinya. Seorang peniaga yang tidak berikhtiar membuka perniagaanya tidak akan memperoleh apa-apa pada hari tersebut. Seorang pelajar yang tidak berikhtiar hampir pasti tidak akan berjaya.

Allah menentukan segalanya, Allah berkuasa memberi tanpa kita pinta atau ikhtiarkan. Dia memberi kepada yang meminta mahupun yang tidak atas kehendaknya, tiada sesuatu dapat menghalang jika Dia berkehendak demikian. Itulah asas akidah yang perlu dipelajari dan dipegang teguh di hati sanubari umat islam. Atas alasan inilah kita di perintahkan oleh Allah melalui lisan Nabi  kita Muhammad صلى الله عليه وسلّم untuk bertawakal kepadaNya.

Ingin berkongsi cerita berkenaan usaha dan ikhtiar yang tersebut di dalam Alquran. Kisah Nabi Ibrahim cuba dibakar hidup-hidup oleh Raja Namrud. Dipendekkan cerita, Raja Namrud cuba membakar Nabi Ibrahim  selama 7 hari 7 malam, dan diperintahkan cicak-cicak untuk meniup api agar ia marak. Kayu pohon rhu dikumpulkan sebanyaknya untuk memarakkan lagi api membakar Nabi Ibrahim.

Usaha dan ikhtiar Raja Namrud untuk membakar Nabi Ibrahim memang sangat dahsyat. Mengikut logik akal kita yang cetek ini, sudah tentulah Nabi Ibrahim akan hangus dibakar tetapi kuasa Allah penentu segala. Dialah yang menyelamatkan Nabi Allah Ibrahim daripada kepanasan dan kuasa kehancuran api. Allah berfirman dalam surah Al-anbiya' ayat ke 69 :

"Allah berfirman wahai api, Jadilah engkau sejuk 
dan selamat keatas Nabi Ibrahim"

Itulah kuasa Allah, kepada mereka yang berikhtiar teruskan berikhtiar dan bertawakal kepada Allah. Baik dan buruk semuanya ditentukan olehNya. Sebesar-besar mana pun usaha kita tidak dapat menjanjikan apa yang kita kehendaki dan tidak dapat memberikan apa manfaat kepada kita tanpa izinNya. Mari sama-sama kita mengambil iktibar daripada penduduk negara Lithuania yang mereka hanya berpegang kepada usaha, apabila tidak mencapainya mereka tidak dapat menerima kenyataan dan membunuh diri mereka sendiri.Moga Allah jauhkan kita dan keluarga kita daripadanya.Nauzubillah.

Terima kasih.والله أعلم


Related Posts with Thumbnails